Marató de piano a 4 mans
Trobada de pianistes pel plaer de compartir emocions a curta distància.
Tocarem per parelles, fins a tocar amb tots, uns 30 minuts amb cada parella. No hi haurà públic, només nosaltres, els pianistes.
Obert a pianistes amateurs capaços de tocar a 4 mans.
Informació pràctica
Quan: 30 d’abril
On: l’escola de música El Carreró, de Mataró
Horari: Començarem a les 11 del matí i compartirem 30 minuts de emocions/música amb cada parella. Depenent dels que siguem farem només el matí o continuarem a la tarda
Inscripció: és necessari inscriure’s. Ho podeu fer a classicamateur.cat@gmail.com
Repertori: Cal estudiar les dues parts (primo i secondo) de les dues peces següents. Són molt fàcils de lectura però tenen alguns reptes interessants a l’hora de tocar a 4 mans.
Repertori
Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, Cantata BWV 106 – J. S. Bach. Transcripció de Kurtág
El títol de la cantata vol dir “El temps de Déu és el millor de tots els temps”. També és anomenada Actus Tragicus i va ser composta per a un funeral. La transcripció que tocarem correspon a la sonatina amb la que comença la cantata. El primo fa el cant fúnebre, que és la part de les flautes de bec i el secondo fa la part del continu i les violes (amb permís de les flautes de bec).
En trobareu moltes versions a internet, aquí us en passo una
El senyor György Kurtag és un pedagog i compositor hongarès nascut al 1926 i que encara és viu, és a dir, que té 96 anys. Aquí teniu en György i la Márta, la seva dona, que també és pianista, tocant aquesta sonatina, en un video de fa 6 anys.
I aquí, en un video que gairebé té 30 anys, els podeu veure als dos tocant diverses transcripcions de’n György.
El repte, en aquesta peça, des del meu punt de vista, és al primo, que toca gairebé tota la peça amb les mans creuades, i tot i que gairebé tot és en unisó, no és fàcil de llegir! Ara, això també és lo que ho fa divertit!
Nimrod, de les variacions Enigma de Edward Elgar
Les variacions Enigma és diuen així perquè contenen uns quants enigmes. Sembla que el tema representa al mateix Elgar però no és segur. I sembla que hi ha un segon tema amagat, però els qui sabien la sol·lució a aquest enigma se la van endur a la tomba, tot i que potser, només potser, no hi ha un segon tema, i això és una broma del senyor Elgar. Per sort, en tenim almenys un, d’enigma resolt: a què corresponen les variacions? són descripcions d’amics d’Elgar.
Nimrod és la variació més famosa. Molt dramàtica, molt intensa, com devia ser aquesta persona? Elgar ens diu que molt vehement defensant els temps lents de Beethoven i potser és això, vehemència, passió, i no dramatisme. I també per això, es pot escoltar com la peça ens insinua un tema lent de Beethoven. Us deixo aquest enigma per vosaltres (la sol·lució, a la viquipèdia).
El fet és que el repte aquí, està en mantenir la tensió i en coordinar-se en dinàmiques i canvis de temps, és a dir, en coincidir en la interpretació de la vehemència i la passió.
